Biuro prasowe

Gremi Media wdraża dekalog stosowania AI w redakcjach

Gremi Media, wydawca „Rzeczpospolitej” – najbardziej opiniotwórczego dziennika w Polsce, a także „Parkietu” oraz serwisów rp.pl i parkiet.com, wprowadza w redakcjach dekalog stosowania sztucznej inteligencji (AI). Ma on na celu promowanie etycznego i świadomego wykorzystania narzędzi AI przez dziennikarzy oraz uregulowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem i prywatnością.

Dostarczony dziennikarzom dekalog stanowi fundamenty postępowania redakcyjnego w sytuacji wykorzystania sztucznej inteligencji. Każdy z dziesięciu punktów podkreśla kluczowe zasady, którymi kierują się redakcje „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” w implementacji i stosowaniu AI w procesie redakcyjnym. Dokument podkreśla, że AI jest wsparciem dziennikarza, a nie jego zastępstwem, wymagając jednocześnie świadomego podejścia do korzyści i ryzyka związanego z technologią. Obejmuje także odpowiedzialność za stosowanie AI zgodnie z prawem, przeciwdziałanie dezinformacji, zachowanie zasad etycznych i neutralności, weryfikację generowanych treści oraz ochronę prywatności i własności intelektualnej. Poprzez te działania Gremi Media chce być na czele w odpowiedzialnym stosowaniu sztucznej inteligencji, jednocześnie zachowując najwyższe standardy i wiarygodność informacyjną wydawanych tytułów.

– Liczne narzędzia redakcyjne, z których korzystamy, zawierają oparte na AI sugestie dla dziennikarzy i redaktorów, dostarczają rozwiązań do obróbki dużej ilości danych czy konwersji mowy na tekst – mówi Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny rp.pl, który odpowiada za transformację cyfrową zespołu „Rzeczpospolitej”. – Chcemy z jednej strony zachęcić naszych autorów i redaktorów do poszukiwania i wykorzystywania nowych technologii, bo to pobudza zespół do kreatywności. Po drugie zaś chcemy uczulić wszystkich na kwestie etyczne i prawne, które się z tym wiążą – dodaje Szułdrzyński. – Wierzymy, że AI może wspomóc pracę dziennikarzy, uprościć czy przyspieszyć pewne procesy w newsroomie. Ale dziennikarzy zastąpić nie powinna.

„Rzeczpospolita” jest liderem opiniotwórczości w Polsce, od wielu lat znajdując się w czołówce najczęściej cytowanych mediów w kraju. Według najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów z wynikiem 33 688 cytowań „Rzeczpospolita” zajęła pierwsze miejsce w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w 2023 r.

Gremi Media SA wydaje dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, a także serwisy internetowe (z których korzysta ponad 7 mln realnych użytkowników, Gemius Mediapanel, styczeń 2024), tj. rp.pl, parkiet.com, historia.uwazamrze.pl, oraz serwisy branżowe, m.in. regiony.rp.pl, zdrowie.rp.pl, edukacja.rp.pl, pieniadze.rp.pl, logistyka.rp.pl, kobieta.rp.pl czy klimat.rp.pl. Ponadto Gremi Media posiada pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.