Biuro prasowe

Wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” rozpoczyna współpracę z Google

Gremi Media podpisało umowę o współpracy z Google, na mocy której „Rzeczpospolita”, Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet” a także serwisy rp.pl oraz parkiet.com dołączą do Showcase w Wiadomościach Google i wykorzystywać będą narzędzie Pinpoint.

Gremi Media zdecydowało się wdrożyć Pinpoint – narzędzie badawcze od Google dla dziennikarzy – do opracowywania historii śledczych i analitycznych. W ramach umowy redakcje obu tytułów będzie korzystać z narzędzia w pracy dziennikarskiej, a dokumenty źródłowe będą publikowane w publicznych kolekcjach dostępnych na platformie Pinpoint. 

– Pinpoint to bardzo ciekawe narzędzie, które otwiera nowe możliwości dla dziennikarzy pracujących na duży zbiorach danych i dokumentów. Co ważne, pozwala dziennikarzom na pracę z bazami danych – bez zaangażowania programistów. Czekam na pierwsze teksty! – powiedział Maciej Maciejowski, prezes zarządu Gremi Media. 

Pinpoint jest częścią Journalist Studio, czyli zestawu narzędzi pomagających w pracy dziennikarskiej. Pinpoint pomaga szybko przeszukiwać tysiące stron dokumentów, automatycznie identyfikując i organizując najczęściej wymieniane w nich osoby, organizacje i miejsca. Pinpoint potrafi przeszukiwać wiele formatów, a także pliki audio, w tym w języku polskim, dokonując automatycznej transkrypcji. Zastosowane w narzędziu rozwiązania AI dostarczają w wynikach wyszukiwania również wyrazów i fraz bliskoznacznych, zaś technologia optycznego rozpoznawania znaków pozwala także na przeszukiwanie plików graficznych. Pinpoint pomógł już dziennikarzom na całym świecie w prowadzeniu śledztw dziennikarskich, analizie archiwów, zdjęć, znajdowaniu tematów i historii, powiązań pomiędzy odrębnymi historiami, czy w przeprowadzaniu transkrypcji wywiadów.

Oprócz wdrożenia narzędzia, jakim jest Pinpoint, treści „Rzeczpospolitej”, „Parkietu” oraz serwisów rp.pl i parkiet.com zostaną włączone do Showcase w Wiadomościach Google. Dzięki temu czytelnicy będą mieli jeszcze łatwiejszy dostęp do najważniejszych informacji z kraju i ze świata, a ich zasięg zostanie zwiększony. 

– Dołączenie do programu Google Showcase stanowi ważny krok dla naszych mediów. Rozwój i poszerzanie zasięgu serwisów rp.pl i parkiet.com jest naszym priorytetem. Umowa z Google wpisuje się w strategię cyfryzacji – dodaje Maciej Maciejowski.

Showcase w Wiadomościach Google to uruchomiony w Polsce w ubiegłym roku nowy produkt Google i jednocześnie program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych. Użytkownicy i użytkowniczki poszukujący informacji w Wiadomościach Google oraz Google Discover mogą zobaczyć, które artykuły z informacjami redakcje uczestniczące w programie uznały za najważniejsze, a także poznać dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach dzięki panelom przygotowywanym bezpośrednio przez te media. 

Uczestniczący w programie wydawcy informacyjni mają dostęp do różnorodnych formatów paneli w Showcase, które mogą np. wskazywać powiązane artykuły i prezentować odbiorcom wydarzenia na osi czasu. Panele – dostępne w usługach Wiadomości Google i Discover – dają mediom więcej kontroli nad tym, jak prezentowane są wiadomości pochodzące z ich redakcji oraz przekierowują czytelników i czytelniczki do pełnych artykułów na ich stronach. Oprócz przychodów, jakie wydawcy uzyskają dzięki powiększeniu grona swoich odbiorców, media uczestniczące w programie otrzymują również miesięczne opłaty licencyjne od Google. 

Od światowego ogłoszenia Showcase w Wiadomościach Google w październiku 2020 roku, firma zawarła porozumienia obejmujące ponad 2000 publikacji informacyjnych z całego świata i uruchomiła produkt w ponad 20 krajach, w tym 12 w Europie, z udziałem takich mediów jak np. brytyjskie „Financial Times” i „The Telegraph” oraz niemieckie „FAZ” i „Der Spiegel”. W Polsce do programu przystąpiło ponad 30 wydawców, reprezentujących 60 różnorodnych redakcji.

– Cieszy nas bardzo, że taki tytuł jak „Rzeczpospolita” dołącza do programu Showcase w Wiadomościach Google. Partnerstwo z Gremi Media to dowód na to, że również największe prasowe marki upatrują w Google partnera, który przyspieszy ich cyfrowy rozwój. Już wkrótce czytelnicy zobaczą treści wskazane przez redaktorów „Rzeczpospolitej” w Showcase w Wiadomościach Google, wśród treści od 32 partnerów, którzy wcześniej dołączyli do tego programu. Showcase czy Pinpoint to nowy wymiar naszej oferty dla wydawców, który uzupełnia rozbudowaną ofertę technologii reklamowych Google do monetyzacji treści – powiedziała Magda Kotlarczyk, country director Google w Polsce.

Gremi Media i Google zamierzają rozszerzyć współpracę w obszarach innowacyjnych projektów medialnych, rozwiązań subskrypcyjnych oraz rozwiązań chmurowych.

Gremi Media SA wydaje serwisy internetowe, z których korzysta ponad 5 milionów realnych użytkowników (Gemius, marzec 2023) oraz dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, „Sport”. Ponadto posiada pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.